HUSKELISTE TIL PRAKTISK KØREPRØVE
Til den praktiske prøve skal du kunne kontrollere en række forhold omkring bilens indretning og udstyr. Meningen er, at du skal kunne opdage fejl der har betydning for sikkerheden. Kontrollen kan også laves, hvis du er i tvivl om den bil du skal ud at køre i, nu også er i orden.
Så gem sedlen eller web- adressen. Hvis bilen ikke opfylder alle punkter, må du ikke køre i den! Det er dit ansvar som fører!
STYRETØJ
– Ved nyere biler må der normalt ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved at hjulene straks følger rattets bevægelse (i biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor).
Stå ved siden af bilen med sideruden rullet ned og motoren startet. Hjulene skal følge rattets bevægelser med det samme, når du drejer det roligt fra side til side.
– Servobeholderens væskestand skal følge bilfabrikantens forskrifter. Dette kontrolleres enten ved at væskestanden er mellem min.- og max.-mærket eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt.
Servovæskebeholderen har ofte et låg med et rødt rat på. Der er noget galt, hvis der mangler væske. Tag på værksted.
Hvis bilen – som skolevognen – har elektrisk servostyring, er der ingen servovæskebeholder.
BREMSER
– Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund når der trædes hårdt på pedalen. Pedalvandringen er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet.
Træd alt hvad du kan første gang på bremsepedalen. Der skal stadig være luft mellem pedalen og bunden af bilen. Kig evt. i instruktionsbogen.
– Bremsepedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.
– Ved bremser med vakuumforstærker skal bremsepedalen (efter trykudligning) dog synke et lille stykke, mens den holdes nedtrådt, og motoren derpå startes.
Træd nogle gange på bremsen indtil den ikke siger “pifft” mere og føles meget hård. Træd så alt hvad du kan på den og start motoren samtidigt. Nu skal pedalen synke lidt, fordi bremsekraftforstærkeren nu “hjælper” dig med at træde hårdere.
– Bremsevæskestanden skal være mellem min.- og max.-mærket.
Låget på beholderen har det samme symbol som kontrollampen der lyser når parkeringsbremsen er trukket. Du må aldrig selv fylde væske på. Der er noget alvorligt galt, hvis der mangler. Der kan også være en kontrollampe i instrumentpanelet. Du må ikke køre i bilen!
LYGTER MV.
Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
– Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
Check alle lygter.
– Nærlyset må ikke blænde. (bedømt på, at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. m).
Stil dig foran lygten og hold fingeren på benet ved lys/mørkegrænsen. Gå nogle skridt bagud og se at grænsen falder. Du kan også holde op af en mur, bakke nogle meter og se lys/mørkegrænsen falde.
– Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne.
– Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
– Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.
Knappen er den med den røde trekant – prøv den.
- Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bageste nummerplade.
– Hornet skal have en klar, konstant tone.
MOTOR, UDSTØDNING MV.
– Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj. Sort røg duer ikke!
– Motoren må ikke være tilsølet af udsivende olie.
Se på den når hjelmen er åbnet – der må ikke være olie, men den må gerne være beskidt.
– Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
Giv det et spark omme bagi. Hvis det rasler og klirrer, dur det ikke. Utæt udstødning larmer meget – som en racerbil.
– Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. og min. –mærker eller efter instruktionsbogens anvisninger.
Husk motoren skal have været standset 5 minutter inden du checker. Tag pinden op, tør den af med et stykke papir, og stik den ned igen. Når du tager den op igen, skal olien være imellem de to mærker på pinden. Du skal fylde olie på hvis den er tæt på det nederste mærke. Vælg en god kvalitet og fyld en halv liter på af gangen. Check igen efter 5 min.
– Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
Låget er forsynet med en advarsel. Du må aldrig åbne når motoren er varm, da systemet er under tryk. Vandet vil sprøjte kogende op! Du kan ofte se standen gennem den gennemsigtige ekspansionsbeholder. Ellers check med instruktionsbogen.
DÆK OG STØDDÆMPERE
Fælge og dæk skal være uden synlige revner og buler.
– Dæk skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul, eventuelt bedømt ved slidindikatorer.
Slidindikatoren sidder i bunden af mønstret og er 1,6 m/m høj. Når resten af mønstret har samme højde, er dækket ulovligt. Men skift når der er ca. 3 m/m tilbage, ellers leder dækket ikke regnvandet godt nok væk, når du kører hurtigt.
– Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går i ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperne.
Giv hver skærm et kraftigt tryk, og bilen skal komme op igen og falde til ro med det samme.
Du kan også køre langsomt, f.eks. på en p-plads og lave en kraftig opbremsning. Efter dykket skal bilen komme op igen og falde til ro.
SPRINKLERVÆSKE
Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde
Låget er typisk blåt med et billede af et springvand. Fyld færdigblandet sprinklervæske på. Det renser godt og er frostsikret.
Fælles for alle kontroller er, at de kan variere lidt fra bil til bil. Check derfor instruktionsbogen hvis du er det mindste i tvivl.